Plan pracy przedszkola

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2024.737 i 857 z dnia 16.05.2024 r. oraz Dz.U.2025.619, 620 i 622)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2024.15 z dnia 4.01.2024 r.) 
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356 ze zm. t.j. Dz.U.2021.1533, Dz.U.2022.609 i 1717, Dz.U.2023.312 i 1759, Dz.U.2024.996 oraz Dz.U.2025.378)
  • Statut Przedszkola

Plan został opracowany na podstawie:

  • Treści programowych wychowania przedszkolnego
  • Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola
  • Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
  • Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci

 

1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Zajęcia edukacyjne z elementami metody “Dziecięcej matematyki” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

2  Organizacja zabaw i zajęć matematyczno-badawczych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (np. warzywa, owoce, kasztany, itp.)  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

3  Realizacja projektów/programów edukacyjnych związanych z edukacją matematyczną oraz kodowaniem/programowaniem np.  

  • Kodowanie na dywanie – Uczymy Dzieci Programować A.Świć,  
  • CodeWeek24,  
  • Programy autorskie 
  • Organizacja kącików matematycznych/kodowania w salach. 
  • Udział w warsztatach związanych z kodowaniem 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

4  Wprowadzenie edukacji przyrodniczej do codziennych zajęć/zabaw np.: 

  • Założenie ogródków grupowych w ogrodzie przedszkolnym. 
  • Prowadzenie kącików przyrodniczych w sali. 
  • Obchody Dnia Ziemi 
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów 
  • Stworzenie kalendarza pogody 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

5  Organizacja różnorodnych zabaw badawczych podczas realizacji bloków tematycznych.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

6  Spacery i wycieczki: 

  • Obserwacja przyrody 
  • Rozumienie zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt 
  • Wprowadzenie elementów matematyki do spacerów: przeliczanie obserwowanych elementów (np. kwiatów, drzew), liczenie kroków, porównywanie wielkości itp. 
Zgodnie z kalendarzem  Nauczyciele wszystkich grup 

 

7  Realizacja projektów o tematyce przyrodniczej np. Kubusiowi przyjaciele natury; Mamo, tato, wolę wodę;   Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

 

 

 

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Prowadzenie zajęć i zabaw, zapoznanie z własną miejscowością, miejscami charakterystycznymi, lokalnymi instytucjami – organizowanie spacerów i wycieczek.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
2  Realizacja tematów kompleksowych na temat Polski (przedstawienie różnorodności geograficznej, zapoznanie z granicami kraju, najważniejszymi rzekami, umiejscowieniem stolicy)  Zgodnie z harmonogramem 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
3  Realizacja tematów kompleksowych na temat położenia Polski w Europie (przedstawienie krajów sąsiadujących, omówienie przynależności do Unii Europejskiej)  Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 
4  Prowadzenie zajęć i zabaw umożliwiających: 

  • poznanie historii powstania państwa polskiego 
  • poznanie legend o niektórych miastach polskich 
  • poznanie sławnych Polaków 
  • rozumienie znaczenia barw narodowych i godła państwowego 
  • naukę oraz słuchanie tradycyjnych pieśni ludowych, patriotycznych, regionalnych 
Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 
5  Udział w akcji “Szkoła do hymnu” 

Udział w projekcie “BohaterON” 

Przygotowanie przedstawienia z okazji Dnia 11 listopada 

Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 

 

Nauczycielki gr III 

6  Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt: Wielkanocnych, Bożego Narodzenia.  Zgodnie z kalendarzem 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
7  Działania na rzecz poznawania polskiej kultury i dziedzictwa kulturowego Europy – prezentacja polskiej i europejskiej literatury dzieciom  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
8  Organizowanie zajęć i zabaw związanych z tematyką dotyczącą przestrzegania norm i zachowań regulujących współżycie społeczne i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu. 

  • Opracowanie i wprowadzenie Kodeksów zachowania (Kodeksu grupowego) 
Cały rok 

 

 

IX/X 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

9  Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych, dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez ukazywanie przykładów z literatury, filmu (łagodzenie konfliktów, naprawianie błędów, stwarzanie miłej atmosfery) 

  • Organizacja dyżurów w grupie: ustalenie zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji ich zadań. 
Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

Psycholog 

10  Organizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych rasowo i kulturowo oraz zwierząt.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
11  Udział w akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. “Góra grosza”.  XII-III  Nauczyciele wszystkich grup 
12  Organizacja zajęć dotyczących różnorodności i tolerancji, z uwzględnieniem m.in. praw dziecka i poszanowania odmienności innych ludzi. 

  • Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka (20 XI) 
Cały rok 

 

XI 

Nauczyciele wszystkich grup 
13  Zapoznanie dzieci, rodziców i pracowników z procedurami i zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w placówce np. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.  

  • Zapoznanie ze sposobem korzystania z różnorodnych pomieszczeń w przedszkolu podczas wycieczki po budynku przedszkola 
  • Zapoznanie ze sposobem prawidłowego korzystania z urządzeń terenowych na placu zabaw 
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas poruszania się poza terenem przedszkola 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

14  Przeprowadzenie próbnej ewakuacji we współpracy ze Strażą Pożarną  Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 

 

15  Organizacja zajęć i zabaw, mających na celu poszerzenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w codziennym życiu. 

  • Udział w Warszawskim Tygodniu Bezpieczeństwa (X) 
  • Udział w Mazowieckim tygodniu Bezpieczeństwa (VI) 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

 

3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Organizacja codziennych zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
2  Organizacja min. jeden raz w tygodniu ćwiczeń gimnastycznych oraz kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała w ramach zajęć edukacyjnych.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

3  Udział w programach/projektach edukacyjnych związanych z tematyką prozdrowotną np.: 

  • Więcej wiem, mniej choruję (SANEPID) 
  • Mamo, tato, wolę wodę 
  • Programy autorskie 
  • Rowerowy Maj 
  • Dzień bez samochodu 
  • Czuciaki z Krainy Emocji 
Zgodnie z harmonogramem 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

4  Prowadzenie zajęć/pogadanek tematycznych na temat dbania o zdrowie i higienę np. etapy prawidłowego mycia rąk, spożywanie warzyw i owoców (5 porcji dziennie – codziennie), znaczenie ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia, zdrowe odżywianie (piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej)  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

5  Organizowanie posiłków w sposób zrównoważony i zgodny z zasadami żywienia, umożliwianie dzieciom samodzielnego wyboru warzyw/surówek podczas posiłków, zachęcanie do spożywania warzyw i owoców oraz picia wody.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

6  Zorganizowanie warsztatów dla dzieci ze sposobów udzielania pierwszej pomocy np.  

Szpital pluszaka

Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 

Dyrektor 

4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poznanie i tworzenie różnych strategii na opanowanie złości i agresji z wykorzystaniem odpowiedniej literatury.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

Psycholog 

2  Tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci, również o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
3  Wyszukiwanie i udostępnianie rodzicom artykułów o tematyce wychowawczej. Proponowanie szkoleń, warsztatów we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. 

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym. 

Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup Specjaliści 
4  Organizowanie spotkań/warsztatów dla pracowników przedszkola na temat dbania o swój dobrostan np.: nt. wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania, mindfulness itp.  Zgodnie z harmonogramem  Psycholog 
5  Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.  

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. 

Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
6  Ustalenie listy dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną, opracowanie indywidualnych planów wspomagania rozwoju. Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.  X/XI  Nauczyciele wszystkich grup 

Specjaliści 

7  Realizacja indywidualnych planów wspomagania rozwoju i ich dokumentacja.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
8  Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
9  Nawiązanie współpracy z psychologiem i pedagogiem specjalnym na terenie Przedszkola. 

  • obserwacje bieżące dzieci 
  • prowadzenie warsztatów dla rodziców na terenie placówki 
  • współdziałanie z psychologiem i rodzicami w celu wspierania rozwoju
    i bezpieczeństwa psychicznego dzieci 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
10  Wczesne wspomaganie rozwoju – konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 20  W miarę potrzeb  Katarzyna Załuga 
5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Utrwalanie podstawowej wiedzy na temat posługiwania się pojęciami, środkami, narzędziami i metodami TI, np. stosowanie komputera wraz z jego wyposażeniem stosownie do swoich możliwości.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

 

2  Wykorzystanie technologii informacyjnych jako składnika własnego warsztatu pracy, np. jako pomocy dydaktycznych w nauczaniu swojej dziedziny, diagnozowania i spełniania potrzeb placówki, dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami, utrzymywanie kontaktów z rodzicami.   Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
3  Poznanie aspektów prawnych, etycznych i społecznych w dostępie do TI i w korzystaniu z tej technologii.  

  • korzystanie z nowych technologii w sposób celowy, refleksyjny i bezpieczny w celu zwiększenia efektywności nauczania; 
  • wyszukiwanie, selekcjonowanie, ocenianie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; 
  • Korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej; 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
4  Rozwijanie wiedzy na temat wykorzystania technologii informacyjnych w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela. 

  • korzystanie z programów, gier edukacyjnych, multimediów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci; 
Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
5  Udział w kampaniach związanych z wykorzystaniem Internetu w pracy z dziećmi np.: 

  • „Bezpieczny Internet” (lub podobnej) 
  • “Necio.pl – poznajemy Internet” 
Zgodnie z harmonogramem  Nauczyciele wszystkich grup 
6  Organizowanie zajęć i warsztatów z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem np.  maty do kodowania, tablicy multimedialnej, myszki do kodowania, gier edukacyjnych.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola – w formie prezentacji, nagrania, opowiadania.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

2  Poznawanie różnych zawodów w toku zabaw oraz realizacji tematów z podstawy programowej np.: kucharz, listonosz, krawiec, fryzjer, bibliotekarz, pisarz, nauczyciel itp.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
3  Poznanie instytucji użyteczności publicznej oraz osób w nich pracujących, poprzez realizację tematów kompleksowych i/lub wycieczki do tych instytucji.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
4  Planowanie przez dzieci własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych poprzez m.in.: 

  • odkrywanie i nazywanie swoich zainteresowań i talentów. 
  • opowiadanie, kim chcą zostać w przyszłości. 
  • planowanie, na miarę swoich możliwości, działań własnych lub grupy: np. wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu. 
Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
7. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Lp.  Rodzaj zadania  Termin realizacji  Osoby odpowiedzialne 
1  Stymulowanie rozwoju umysłowego dzieci poprzez różnorodne działania i zabawy, m.in.: 

  • zapewnienie bogatego środowiska edukacyjnego. 
  • angażowanie w aktywności rozwijające myślenie, koncentrację, pamięć i kreatywność, np. gry planszowe i edukacyjne, zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne, gry słowne i językowe. 
  • organizacja codziennej aktywności na świeżym powietrzu. 
  • stworzenie Kącików Książki i codzienne czytanie literatury. 
Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 
2  Umożliwianie dzieciom rozwijania samodzielności podczas wykonywania różnorodnych czynności, m.in. wykonywanie czynności higienicznych w łazience, ubieranie się w szatni, przebieranie się w piżamę.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

3   Umożliwianie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla nich sprawach np. wybór zabaw, ćwiczeń, posiłków.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 
4  Angażowanie dzieci w wykonywanie prostych czynności w sali np. porządkowanie zabawek, przygotowanie stołów do posiłku, układanie książek.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

5  Kształtowanie u dzieci umiejętności rozwiązywania problemów oraz wdrażanie różnorodnych strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

6  Organizacja zabaw i zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem różnorodnych metod aktywizujących np. Metodę Dobrego Startu, Metodę Aktywnego Słuchania Muzyki wg B.Strauss, Pedagogikę Zabawy, Edukację prze ruch wg D. Dziamskiej.  Cały rok 

 

Nauczyciele wszystkich grup 

 

7  Rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów dzieci w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego: 

  • Prowadzenie obserwacji pedagogicznych: obserwacje wstępne, ustalenie wniosków do pracy z dziećmi obserwacje końcowe 
Cały rok 

 

IX/X  

IV/V 

Nauczyciele wszystkich grup 

Psycholog 

8  Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci.  Cały rok  Nauczyciele wszystkich grup 

Przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 29 sierpnia 2025 r.

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Zgodnie z polityką prywatności możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce.