Plan pracy przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2024.737 i 857 z dnia 16.05.2024 r. oraz Dz.U.2025.619, 620 i 622)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2024.15 z dnia 4.01.2024 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356 ze zm. t.j. Dz.U.2021.1533, Dz.U.2022.609 i 1717, Dz.U.2023.312 i 1759, Dz.U.2024.996 oraz Dz.U.2025.378)
- Statut Przedszkola
Plan został opracowany na podstawie:
- Treści programowych wychowania przedszkolnego
- Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026
- Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci
1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Zajęcia edukacyjne z elementami metody “Dziecięcej matematyki” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 2 | Organizacja zabaw i zajęć matematyczno-badawczych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (np. warzywa, owoce, kasztany, itp.) | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 3 | Realizacja projektów/programów edukacyjnych związanych z edukacją matematyczną oraz kodowaniem/programowaniem np.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 4 | Wprowadzenie edukacji przyrodniczej do codziennych zajęć/zabaw np.:
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 5 | Organizacja różnorodnych zabaw badawczych podczas realizacji bloków tematycznych. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 6 | Spacery i wycieczki:
|
Zgodnie z kalendarzem | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 7 | Realizacja projektów o tematyce przyrodniczej np. Kubusiowi przyjaciele natury; Mamo, tato, wolę wodę; | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Prowadzenie zajęć i zabaw, zapoznanie z własną miejscowością, miejscami charakterystycznymi, lokalnymi instytucjami – organizowanie spacerów i wycieczek. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 2 | Realizacja tematów kompleksowych na temat Polski (przedstawienie różnorodności geograficznej, zapoznanie z granicami kraju, najważniejszymi rzekami, umiejscowieniem stolicy) | Zgodnie z harmonogramem
|
Nauczyciele wszystkich grup |
| 3 | Realizacja tematów kompleksowych na temat położenia Polski w Europie (przedstawienie krajów sąsiadujących, omówienie przynależności do Unii Europejskiej) | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
| 4 | Prowadzenie zajęć i zabaw umożliwiających:
|
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
| 5 | Udział w akcji “Szkoła do hymnu”
Udział w projekcie “BohaterON” Przygotowanie przedstawienia z okazji Dnia 11 listopada |
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
Nauczycielki gr III |
| 6 | Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt: Wielkanocnych, Bożego Narodzenia. | Zgodnie z kalendarzem
|
Nauczyciele wszystkich grup |
| 7 | Działania na rzecz poznawania polskiej kultury i dziedzictwa kulturowego Europy – prezentacja polskiej i europejskiej literatury dzieciom | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 8 | Organizowanie zajęć i zabaw związanych z tematyką dotyczącą przestrzegania norm i zachowań regulujących współżycie społeczne i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu.
|
Cały rok
IX/X |
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 9 | Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych, dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez ukazywanie przykładów z literatury, filmu (łagodzenie konfliktów, naprawianie błędów, stwarzanie miłej atmosfery)
|
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
| 10 | Organizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych rasowo i kulturowo oraz zwierząt. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 11 | Udział w akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. “Góra grosza”. | XII-III | Nauczyciele wszystkich grup |
| 12 | Organizacja zajęć dotyczących różnorodności i tolerancji, z uwzględnieniem m.in. praw dziecka i poszanowania odmienności innych ludzi.
|
Cały rok
XI |
Nauczyciele wszystkich grup |
| 13 | Zapoznanie dzieci, rodziców i pracowników z procedurami i zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w placówce np. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 14 | Przeprowadzenie próbnej ewakuacji we współpracy ze Strażą Pożarną | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 15 | Organizacja zajęć i zabaw, mających na celu poszerzenie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w codziennym życiu.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Organizacja codziennych zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 2 | Organizacja min. jeden raz w tygodniu ćwiczeń gimnastycznych oraz kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała w ramach zajęć edukacyjnych. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 3 | Udział w programach/projektach edukacyjnych związanych z tematyką prozdrowotną np.:
|
Zgodnie z harmonogramem
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 4 | Prowadzenie zajęć/pogadanek tematycznych na temat dbania o zdrowie i higienę np. etapy prawidłowego mycia rąk, spożywanie warzyw i owoców (5 porcji dziennie – codziennie), znaczenie ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia, zdrowe odżywianie (piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej) | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 5 | Organizowanie posiłków w sposób zrównoważony i zgodny z zasadami żywienia, umożliwianie dzieciom samodzielnego wyboru warzyw/surówek podczas posiłków, zachęcanie do spożywania warzyw i owoców oraz picia wody. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 6 | Zorganizowanie warsztatów dla dzieci ze sposobów udzielania pierwszej pomocy np.
Szpital pluszaka |
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poznanie i tworzenie różnych strategii na opanowanie złości i agresji z wykorzystaniem odpowiedniej literatury. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
| 2 | Tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci, również o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
| 3 | Wyszukiwanie i udostępnianie rodzicom artykułów o tematyce wychowawczej. Proponowanie szkoleń, warsztatów we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym. |
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup Specjaliści |
| 4 | Organizowanie spotkań/warsztatów dla pracowników przedszkola na temat dbania o swój dobrostan np.: nt. wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania, mindfulness itp. | Zgodnie z harmonogramem | Psycholog |
| 5 | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 6 | Ustalenie listy dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną, opracowanie indywidualnych planów wspomagania rozwoju. Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. | X/XI | Nauczyciele wszystkich grup
Specjaliści |
| 7 | Realizacja indywidualnych planów wspomagania rozwoju i ich dokumentacja. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 8 | Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 9 | Nawiązanie współpracy z psychologiem i pedagogiem specjalnym na terenie Przedszkola.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 10 | Wczesne wspomaganie rozwoju – konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 20 | W miarę potrzeb | Katarzyna Załuga |
5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Utrwalanie podstawowej wiedzy na temat posługiwania się pojęciami, środkami, narzędziami i metodami TI, np. stosowanie komputera wraz z jego wyposażeniem stosownie do swoich możliwości. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
| 2 | Wykorzystanie technologii informacyjnych jako składnika własnego warsztatu pracy, np. jako pomocy dydaktycznych w nauczaniu swojej dziedziny, diagnozowania i spełniania potrzeb placówki, dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami, utrzymywanie kontaktów z rodzicami. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 3 | Poznanie aspektów prawnych, etycznych i społecznych w dostępie do TI i w korzystaniu z tej technologii.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 4 | Rozwijanie wiedzy na temat wykorzystania technologii informacyjnych w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 5 | Udział w kampaniach związanych z wykorzystaniem Internetu w pracy z dziećmi np.:
|
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
| 6 | Organizowanie zajęć i warsztatów z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem np. maty do kodowania, tablicy multimedialnej, myszki do kodowania, gier edukacyjnych. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola – w formie prezentacji, nagrania, opowiadania. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 2 | Poznawanie różnych zawodów w toku zabaw oraz realizacji tematów z podstawy programowej np.: kucharz, listonosz, krawiec, fryzjer, bibliotekarz, pisarz, nauczyciel itp. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
| 3 | Poznanie instytucji użyteczności publicznej oraz osób w nich pracujących, poprzez realizację tematów kompleksowych i/lub wycieczki do tych instytucji. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 4 | Planowanie przez dzieci własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych poprzez m.in.:
|
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
7. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
| Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
| 1 | Stymulowanie rozwoju umysłowego dzieci poprzez różnorodne działania i zabawy, m.in.:
|
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
| 2 | Umożliwianie dzieciom rozwijania samodzielności podczas wykonywania różnorodnych czynności, m.in. wykonywanie czynności higienicznych w łazience, ubieranie się w szatni, przebieranie się w piżamę. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 3 | Umożliwianie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla nich sprawach np. wybór zabaw, ćwiczeń, posiłków. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
| 4 | Angażowanie dzieci w wykonywanie prostych czynności w sali np. porządkowanie zabawek, przygotowanie stołów do posiłku, układanie książek. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 5 | Kształtowanie u dzieci umiejętności rozwiązywania problemów oraz wdrażanie różnorodnych strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 6 | Organizacja zabaw i zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem różnorodnych metod aktywizujących np. Metodę Dobrego Startu, Metodę Aktywnego Słuchania Muzyki wg B.Strauss, Pedagogikę Zabawy, Edukację prze ruch wg D. Dziamskiej. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
| 7 | Rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów dzieci w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego:
|
Cały rok
IX/X IV/V |
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
| 8 | Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
Przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 29 sierpnia 2025 r.