Plan pracy przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2024.737 i 857 z dnia 16.05.2024 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2024.15 z dnia 4.01.2024 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356 ze zm. t.j. Dz.U.2021.1533, Dz.U.2022.609 i 1717, Dz.U.2023.312 i 1759)
- Statut Przedszkola
Plan został opracowany na podstawie:
- Treści programowych wychowania przedszkolnego
- Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
- Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci
1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Organizacja codziennych zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
2 | Organizacja min. jeden raz w tygodniu ćwiczeń gimnastycznych oraz kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała w ramach zajęć edukacyjnych. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
3 | Udział w programach/projektach edukacyjnych związanych z tematyką prozdrowotną np.:
|
Zgodnie z harmonogramem
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
4 | Prowadzenie zajęć/pogadanek tematycznych na temat dbania o zdrowie i higienę np. etapy prawidłowego mycia rąk, spożywanie warzyw i owoców (5 porcji dziennie – codziennie), znaczenie ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia, zdrowe odżywianie (piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej) | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
5 | Organizowanie posiłków w sposób zrównoważony i zgodny z zasadami żywienia, umożliwianie dzieciom samodzielnego wyboru warzyw/surówek podczas posiłków, zachęcanie do spożywania warzyw i owoców oraz picia wody. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
6 | Zorganizowanie warsztatów dla dzieci ze sposobów udzielania pierwszej pomocy np. Szpital pluszaka | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
7 | Organizacja zajęć czytelniczych w oparciu o książkę “Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” I.Michty. | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
|
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Prowadzenie zajęć i zabaw, zapoznanie z własną miejscowością, miejscami charakterystycznymi, lokalnymi instytucjami – organizowanie spacerów i wycieczek. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
2 | Realizacja tematów kompleksowych na temat Polski (przedstawienie różnorodności geograficznej, zapoznanie z granicami kraju, najważniejszymi rzekami, umiejscowieniem stolicy) | Zgodnie z harmonogramem
|
Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Realizacja tematów kompleksowych na temat położenia Polski w Europie (przedstawienie krajów sąsiadujących, omówienie przynależności do Unii Europejskiej) | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Prowadzenie zajęć i zabaw umożliwiających:
|
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
5 | Przygotowanie przedstawienia z okazji Dnia 11 listopada
Udział w akcji “Szkoła do hymnu” Udział w projekcie “BohaterON” |
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
Nauczycielki gr III
|
6 | Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt: Wielkanocnych, Bożego Narodzenia. | Zgodnie z kalendarzem
|
Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Działania na rzecz poznawania polskiej kultury i dziedzictwa kulturowego Europy – prezentacja polskiej i europejskiej literatury dzieciom | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Organizowanie zajęć i zabaw związanych z tematyką dotyczącą przestrzegania norm i zachowań regulujących współżycie społeczne i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
9 | Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych, dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez ukazywanie przykładów z literatury, filmu (łagodzenie konfliktów, naprawianie błędów, stwarzanie miłej atmosfery)
|
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
10 | Organizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych rasowo i kulturowo oraz zwierząt. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
11 | Udział w akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. “Góra grosza”. | XII-III | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Opracowanie wspólnie z dziećmi oddziałowych kodeksów grzecznego przedszkolaka uwzględniając m.in. prawa dziecka i poszanowanie odmienności innych ludzi.
|
IX/X
|
Nauczyciele wszystkich grup |
13 | Zapoznanie dzieci, rodziców i pracowników z procedurami i zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w placówce np. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Przeprowadzenie próbnej ewakuacji we współpracy ze Strażą Pożarną | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
|
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poznanie i tworzenie różnych strategii na opanowanie złości i agresji z wykorzystaniem odpowiedniej literatury. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
2 | Tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci, również o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Wyszukiwanie i udostępnianie rodzicom artykułów o tematyce wychowawczej. Proponowanie szkoleń, warsztatów we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym. |
Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup Specjaliści |
4 | Organizowanie spotkań/warsztatów dla pracowników przedszkola na temat dbania o swój dobrostan np.: nt. wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania, mindfulness itp. | Zgodnie z harmonogramem | Psycholog |
5 | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Prowadzenie obserwacji pedagogicznych: obserwacje wstępne, ustalenie wniosków do pracy z dziećmi obserwacje końcowe | IX/X
IV/V |
Nauczyciele wszystkich grup
Psycholog |
7 | Ustalenie listy dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną, opracowanie indywidualnych planów wspomagania rozwoju. Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. | X/XI | Nauczyciele wszystkich grup
Specjaliści |
8 | Realizacja indywidualnych planów wspomagania rozwoju i ich dokumentacja. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
9 | Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
10 | Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
11 | Nawiązanie współpracy z psychologiem i pedagogiem specjalnym na terenie Przedszkola.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Wczesne wspomaganie rozwoju – konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 20 | W miarę potrzeb | Katarzyna Załuga |
13 | Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w trakcie realizacji kampanii “Wychowuję mądrze i bezpiecznie” oraz innymi programami np. “W ojcu moc” | Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor
|
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Utrwalanie podstawowej wiedzy na temat posługiwania się pojęciami. środkami, narzędziami i metodami TI, np. stosowanie komputera wraz z jego wyposażeniem stosownie do swoich możliwości. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
2 | Wykorzystanie technologii informacyjnych jako składnika własnego warsztatu pracy, np. jako pomocy dydaktycznych w nauczaniu swojej dziedziny, diagnozowania i spełniania potrzeb placówki, dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami, utrzymywanie kontaktów z rodzicami. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Poznanie aspektów prawnych, etycznych i społecznych w dostępie do TI i w korzystaniu z tej technologii.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozwijanie wiedzy na temat wykorzystania technologii informacyjnych w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
5 | Udział w kampaniach związanych z wykorzystaniem Internetu w pracy z dziećmi np.:
|
Zgodnie z harmonogramem | Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Organizowanie zajęć i warsztatów z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem np. maty do kodowania, tablicy multimedialnej, myszki do kodowania, gier edukacyjnych. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Zajęcia edukacyjne z elementami metody “Dziecięcej matematyki” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
2 | Realizacja projektów/programów edukacyjnych związanych z edukacją matematyczną oraz kodowaniem/programowaniem np.
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
3 | Wprowadzenie edukacji przyrodniczej do codziennych zajęć/zabaw np.:
|
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
4 | Organizacja zabaw badawczych podczas realizacji bloków tematycznych. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
5 | Spacery i wycieczki:
|
Zgodnie z kalendarzem | Nauczyciele wszystkich grup
|
6 | Realizacja projektów o tematyce przyrodniczej np. Kubusiowi przyjaciele natury | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
|
6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola – w formie prezentacji, nagrania, opowiadania. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
2 | Poznawanie różnych zawodów w toku realizacji tematów z podstawy programowej np.: kucharz, listonosz, krawiec, fryzjer, bibliotekarz, pisarz, nauczyciel itp. | Cały rok
|
Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Poznanie instytucji użyteczności publicznej oraz osób w nich pracujących, poprzez realizację tematów kompleksowych i/lub wycieczki do tych instytucji. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Umożliwianie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach np. wybór zabaw, ćwiczeń, posiłków. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Udział nauczycieli i dyrektora w dedykowanych szkoleniach dotyczących pracy z dziećmi z zagranicy.
Wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów np. MEN, Kurator Oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa itp. |
Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor
|
2 | Udzielenie wsparcia dzieciom z zagranicy i ich rodzinom według zaobserwowanych potrzeb, zarówno podczas bieżącej pracy wychowawczo-dydaktycznej, jak i ułatwienie kontaktów ze specjalistami. | Cały rok | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Umożliwienie dzieciom z zagranicy pokonywanie barier i trudności językowych poprzez udział w zajęciach z logopedą i psychologiem, umożliwianie alternatywnych form komunikacji. | Cały rok. | Nauczyciele wszystkich grup
Specjaliści |
Przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 30 sierpnia 2024 r.