Plan pracy przedszkola

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2024.737 i 857 z dnia 16.05.2024 r.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2024.15 z dnia 4.01.2024 r.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356 ze zm. t.j. Dz.U.2021.1533, Dz.U.2022.609 i 1717, Dz.U.2023.312 i 1759)
  • Statut Przedszkola

Plan został opracowany na podstawie:

  • Treści programowych wychowania przedszkolnego
  • Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola
  • Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
  • Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci
1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Organizacja codziennych zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
2 Organizacja min. jeden raz w tygodniu ćwiczeń gimnastycznych oraz kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała w ramach zajęć edukacyjnych. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

3 Udział w programach/projektach edukacyjnych związanych z tematyką prozdrowotną np.:

  • Więcej wiem, mniej choruję (SANEPID)
  • Mamo, tato, wolę wodę
  • Witaminki (Bliżej przedszkola)
  • Olimpijskie zmagania przedszkolaków. Pokój i szacunek to ważna sprawa… (Dzień Przedszkolaka)
Zgodnie z harmonogramem

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

4 Prowadzenie zajęć/pogadanek tematycznych na temat dbania o zdrowie i higienę np. etapy prawidłowego mycia rąk, spożywanie warzyw i owoców (5 porcji dziennie – codziennie), znaczenie ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia, zdrowe odżywianie (piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej) Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

5 Organizowanie posiłków w sposób zrównoważony i zgodny z zasadami żywienia, umożliwianie dzieciom samodzielnego wyboru warzyw/surówek podczas posiłków, zachęcanie do spożywania warzyw i owoców oraz picia wody. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

6 Zorganizowanie warsztatów dla dzieci ze sposobów udzielania pierwszej pomocy np. Szpital pluszaka Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

7 Organizacja zajęć czytelniczych w oparciu o książkę “Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” I.Michty. Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup

 

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Prowadzenie zajęć i zabaw, zapoznanie z własną miejscowością, miejscami charakterystycznymi, lokalnymi instytucjami – organizowanie spacerów i wycieczek. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
2 Realizacja tematów kompleksowych na temat Polski (przedstawienie różnorodności geograficznej, zapoznanie z granicami kraju, najważniejszymi rzekami, umiejscowieniem stolicy) Zgodnie z harmonogramem

 

Nauczyciele wszystkich grup
3 Realizacja tematów kompleksowych na temat położenia Polski w Europie (przedstawienie krajów sąsiadujących, omówienie przynależności do Unii Europejskiej) Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup
4 Prowadzenie zajęć i zabaw umożliwiających:

  • poznanie historii powstania państwa polskiego
  • poznanie legend o niektórych miastach polskich
  • poznanie sławnych Polaków
  • rozumienie znaczenia barw narodowych i godła państwowego
  • naukę oraz słuchanie tradycyjnych pieśni ludowych, patriotycznych, regionalnych
Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup
5 Przygotowanie przedstawienia z okazji Dnia 11 listopada

Udział w akcji “Szkoła do hymnu”

Udział w projekcie “BohaterON”

Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup

Nauczycielki gr III

 

6 Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt: Wielkanocnych, Bożego Narodzenia. Zgodnie z kalendarzem

 

Nauczyciele wszystkich grup
7 Działania na rzecz poznawania polskiej kultury i dziedzictwa kulturowego Europy – prezentacja polskiej i europejskiej literatury dzieciom Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
8 Organizowanie zajęć i zabaw związanych z tematyką dotyczącą przestrzegania norm i zachowań regulujących współżycie społeczne i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

9 Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych, dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez ukazywanie przykładów z literatury, filmu (łagodzenie konfliktów, naprawianie błędów, stwarzanie miłej atmosfery)

  • Organizacja dyżurów w grupie: ustalenie zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji ich zadań.
Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

Psycholog

10 Organizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych rasowo i kulturowo oraz zwierząt. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
11 Udział w akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. “Góra grosza”. XII-III Nauczyciele wszystkich grup
12 Opracowanie wspólnie z dziećmi oddziałowych kodeksów grzecznego przedszkolaka uwzględniając m.in. prawa dziecka i poszanowanie odmienności innych ludzi.

  • Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka (20 XI)
IX/X

 

Nauczyciele wszystkich grup
13 Zapoznanie dzieci, rodziców i pracowników z procedurami i zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w placówce np. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola.

  • Zapoznanie ze sposobem korzystania z różnorodnych pomieszczeń w przedszkolu podczas wycieczki po budynku przedszkola
  • Zapoznanie ze sposobem prawidłowego korzystania z urządzeń terenowych na placu zabaw
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas poruszania się poza terenem przedszkola
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
14 Przeprowadzenie próbnej ewakuacji we współpracy ze Strażą Pożarną Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup

 

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poznanie i tworzenie różnych strategii na opanowanie złości i agresji z wykorzystaniem odpowiedniej literatury. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

Psycholog

2 Tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci, również o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup
3 Wyszukiwanie i udostępnianie rodzicom artykułów o tematyce wychowawczej. Proponowanie szkoleń, warsztatów we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym.

Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup Specjaliści
4 Organizowanie spotkań/warsztatów dla pracowników przedszkola na temat dbania o swój dobrostan np.: nt. wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania, mindfulness itp. Zgodnie z harmonogramem Psycholog
5 Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
6 Prowadzenie obserwacji pedagogicznych: obserwacje wstępne, ustalenie wniosków do pracy z dziećmi obserwacje końcowe IX/X

IV/V

Nauczyciele wszystkich grup

Psycholog

7 Ustalenie listy dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną, opracowanie indywidualnych planów wspomagania rozwoju. Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. X/XI Nauczyciele wszystkich grup

Specjaliści

8 Realizacja indywidualnych planów wspomagania rozwoju i ich dokumentacja. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
9 Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
10 Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
11 Nawiązanie współpracy z psychologiem i pedagogiem specjalnym na terenie Przedszkola.

  • obserwacje bieżące dzieci
  • prowadzenie warsztatów dla rodziców na terenie placówki
  • współdziałanie z psychologiem i rodzicami w celu wspierania rozwoju
    i bezpieczeństwa psychicznego dzieci
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
12 Wczesne wspomaganie rozwoju – konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 20 W miarę potrzeb Katarzyna Załuga
13 Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w trakcie realizacji kampanii “Wychowuję mądrze i bezpiecznie” oraz innymi programami np. “W ojcu moc” Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Utrwalanie podstawowej wiedzy na temat posługiwania się pojęciami. środkami, narzędziami i metodami TI, np. stosowanie komputera wraz z jego wyposażeniem stosownie do swoich możliwości. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

2 Wykorzystanie technologii informacyjnych jako składnika własnego warsztatu pracy, np. jako pomocy dydaktycznych w nauczaniu swojej dziedziny, diagnozowania i spełniania potrzeb placówki, dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami, utrzymywanie kontaktów z rodzicami. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
3 Poznanie aspektów prawnych, etycznych i społecznych w dostępie do TI i w korzystaniu z tej technologii.

  • korzystanie z nowych technologii w sposób celowy, refleksyjny i bezpieczny w celu zwiększenia efektywności nauczania;
  • wyszukiwanie, selekcjonowanie, ocenianie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł;
  • Korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
4 Rozwijanie wiedzy na temat wykorzystania technologii informacyjnych w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela.

  • korzystanie z programów, gier edukacyjnych, multimediów dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci;
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
5 Udział w kampaniach związanych z wykorzystaniem Internetu w pracy z dziećmi np.:

  • „Bezpieczni w sieci” (lub podobnej)
  • “Necio.pl – poznajemy Internet”
  • Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu – 11 lutego 2025
Zgodnie z harmonogramem Nauczyciele wszystkich grup
6 Organizowanie zajęć i warsztatów z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem np.  maty do kodowania, tablicy multimedialnej, myszki do kodowania, gier edukacyjnych. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Zajęcia edukacyjne z elementami metody “Dziecięcej matematyki” E.Gruszczyk-Kolczyńskiej Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

2 Realizacja projektów/programów edukacyjnych związanych z edukacją matematyczną oraz kodowaniem/programowaniem np.

  • Kodowanie na dywanie – Uczymy Dzieci Programować A.Świć,
  • CodeWeek24,
  • Programy autorskie
  • Organizacja kącików matematycznych/kodowania w salach.
  • Udział w warsztatach związanych z kodowaniem
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

3 Wprowadzenie edukacji przyrodniczej do codziennych zajęć/zabaw np.:

  • Założenie ogrodów grupowych w ogrodzie przedszkolnym.
  • Prowadzenie kącików przyrodniczych w sali /mini szklarnia/.
  • Obchody Dnia Ziemi
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów
  • Wykorzystanie materiału przyrodniczego podczas zajęć/zabaw
Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

4 Organizacja zabaw badawczych podczas realizacji bloków tematycznych. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

5 Spacery i wycieczki:

  • Obserwacja przyrody
  • Rozumienie zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt
Zgodnie z kalendarzem Nauczyciele wszystkich grup

 

6 Realizacja projektów o tematyce przyrodniczej np. Kubusiowi przyjaciele natury Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

 

6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola – w formie prezentacji, nagrania, opowiadania. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup

 

2 Poznawanie różnych zawodów w toku realizacji tematów z podstawy programowej np.: kucharz, listonosz, krawiec, fryzjer, bibliotekarz, pisarz, nauczyciel itp. Cały rok

 

Nauczyciele wszystkich grup
3 Poznanie instytucji użyteczności publicznej oraz osób w nich pracujących, poprzez realizację tematów kompleksowych i/lub wycieczki do tych instytucji. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
4 Umożliwianie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach np. wybór zabaw, ćwiczeń, posiłków. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Lp. Rodzaj zadania Termin realizacji Osoby odpowiedzialne
1 Udział nauczycieli i dyrektora w dedykowanych szkoleniach dotyczących pracy z dziećmi z zagranicy.

Wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów np. MEN, Kurator Oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa itp.

Cały rok Nauczyciele wszystkich grup

Dyrektor

 

2 Udzielenie wsparcia dzieciom z zagranicy i ich rodzinom według zaobserwowanych potrzeb, zarówno podczas bieżącej pracy wychowawczo-dydaktycznej, jak i ułatwienie kontaktów ze specjalistami. Cały rok Nauczyciele wszystkich grup
3 Umożliwienie dzieciom z zagranicy pokonywanie barier i trudności językowych poprzez udział w zajęciach z logopedą i psychologiem, umożliwianie alternatywnych form komunikacji. Cały rok. Nauczyciele wszystkich grup

Specjaliści

Przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 30 sierpnia 2024 r.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Zgodnie z polityką prywatności możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w przeglądarce.