Roczny plan pracy przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.2023.900, 1672 i 1718 z dnia 12.05.2023)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2020.1551 ze zm. t.j.Dz.U.2021.1618)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356 ze zm. t.j. Dz.U.2021.1533, Dz.U.2022.609 i 1717, Dz.U.2023.312 i 1759)
- Statut Przedszkola
Plan pracy został opracowany na podstawie:
- Treści programowych wychowania przedszkolnego
- Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
- Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Oczekiwań rodziców.
- Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola.
- Treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Prowadzenie zajęć i zabaw, zapoznanie z własną miejscowością, miejscami charakterystycznymi, lokalnymi instytucjami – organizowanie spacerów i wycieczek. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Realizacja tematów kompleksowych na temat Polski (przedstawienie różnorodności geograficznej, zapoznanie z granicami kraju, najważniejszymi rzekami, umiejscowieniem stolicy) | Wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach |
3 | Realizacja tematów kompleksowych na temat położenia Polski w Europie (przedstawienie krajów sąsiadujących, omówienie przynależności do Unii Europejskiej) | Wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach |
4 | Prowadzenie zajęć i zabaw umożliwiających:
|
Wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach |
5 | Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt: Wielkanocnych, Bożego Narodzenia. | Zgodnie z kalendarzem | Nauczycielki w grupach |
6 | Działania na rzecz poznawania polskiej kultury i dziedzictwa kulturowego Europy – prezentacja polskiej i europejskiej literatury dzieciom | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Organizowanie zajęć i zabaw związanych z tematyką dotyczącą przestrzegania norm i zachowań regulujących współżycie społeczne i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych, dostarczanie wzorów właściwego zachowania się poprzez ukazywanie przykładów z literatury, filmu (łagodzenie konfliktów, naprawianie błędów, stwarzanie miłej atmosfery) | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Organizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących tolerancji i szacunku dla osób niepełnosprawnych, starszych, odmiennych rasowo i kulturowo oraz zwierząt. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
4 | Opracowanie wspólnie z dziećmi oddziałowych kodeksów grzecznego przedszkolaka uwzględniając m.in. prawa dziecka i poszanowanie odmienności innych ludzi. | IX/X | Nauczycielki w grupach |
5 | Tworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
6 | Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Poznanie i tworzenie różnych strategii na opanowanie złości i agresji z wykorzystaniem odpowiedniej literatury.
Tworzenie tablic motywacyjnych- samoocena dzieci, przywieszanie odpowiednich znaczków |
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
7 | Wyszukiwanie i udostępnianie rodzicom artykułów o tematyce wychowawczej. Proponowanie szkoleń, warsztatów we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym. |
Cały rok | Nauczycielki w grupach, specjaliści |
8 | Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu. Określenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy. | IX | Nauczycielki w grupach |
9 | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki.
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. |
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
10 | Organizacja konsultacji dla rodziców w formie godziny dostępności, zgodnie z Rozporządzeniem (1godz/tyg.) | Cały rok wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach |
11 | Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola. | Cały rok | Nauczycielki w grupach, Dyrektor |
12 | Prowadzenie obserwacji pedagogicznych:
|
IX/X
IV/V |
Nauczycielki w grupach, psycholog |
13 | Ustalenie listy dzieci, które powinny zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną, opracowanie indywidualnych planów wspomagania rozwoju.
Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. |
X/XI | Nauczycielki w grupach, specjaliści |
14 | Realizacja indywidualnych planów wspomagania rozwoju i ich dokumentacja. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
15 | Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Udział nauczycieli w dedykowanych szkoleniach dotyczących pracy z dziećmi z zagranicy. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Udzielenie wsparcia dzieciom z zagranicy i ich rodzinom według zaobserwowanych potrzeb, zarówno podczas bieżącej pracy wychowawczo-dydaktycznej, jak i ułatwienie kontaktów ze specjalistami. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Umożliwienie dzieciom z zagranicy pokonywanie barier i trudności językowych poprzez udział w zajęciach z logopedą i psychologiem. | Cały rok. | Nauczycielki w grupach, specjaliści |
4. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola – w formie prezentacji, nagrania, opowiadania. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Poznawanie różnych zawodów w toku realizacji tematów z podstawy programowej np.: kucharz, listonosz, krawiec, fryzjer, bibliotekarz, pisarz, nauczyciel itp. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Poznanie instytucji użyteczności publicznej oraz osób w nich pracujących, poprzez realizację tematów kompleksowych i/lub wycieczki do tych instytucji, np.:
|
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
5. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Nawiązanie współpracy z psychologiem i pedagogiem specjalnym na terenie Przedszkola.
|
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Wczesne wspomaganie rozwoju – konsultacje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 20 | w miarę potrzeb | Katarzyna Załuga |
6. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Organizowanie codziennych porannych zabaw ruchowych. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Wdrażanie do udziału w codziennych ćwiczeniach/zabawach gimnastycznych na świeżym powietrzu, jako część aktywności na placu zabaw. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Zwiększenie ilości zabaw ruchowych w ciągu dnia – umieszczanie zapisów w planach miesięcznych. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
4 | Organizacja porannych zabaw gimnastycznych oraz 2 razy w tygodniu ćwiczeń gimnastycznych w ramach zajęć dydaktycznych. | Cały rok | Nauczycielki w najstarszej grupie |
5 | Udział w zajęciach “W związku z naturą” organizowanych na świeżym powietrzu: – grupy 3- i 4-letnie – zajęcia w ogrodzie – grupa 5-letnia – zajęcia w lesie |
Wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach, Dyrektor |
7. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Lp. | Rodzaj zadania | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1 | Utrwalanie podstawowej wiedzy na temat posługiwania się pojęciami. środkami, narzędziami i metodami TI, np. stosowanie komputera wraz z jego wyposażeniem stosownie do swoich możliwości. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
2 | Wykorzystanie technologii informacyjnych jako składnika własnego warsztatu pracy, np. jako pomocy dydaktycznych w nauczaniu swojej dziedziny, diagnozowania i spełniania potrzeb placówki, dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami. | Cały rok | Nauczycielki w grupach |
3 | Poznanie aspektów prawnych, etycznych i społecznych w dostępie do TI i w korzystaniu a tej technologii.
|
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
4 | Rozwijanie wiedzy na temat wykorzystania technologii informacyjnych w dziedzinie nauczanej przez nauczyciela.
|
Cały rok | Nauczycielki w grupach |
5 | Udział w kampanii „Bezpieczni w sieci” (https://bezpieczniwsieci.edu.pl/) (lub podobnej) np. Bądź z innej bajki” (https://www.gov.pl/web/badz-z-innej-bajki)Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu – 6 lutego 2024 |
Wg harmonogramu | Nauczycielki w grupach |
Przyjęto Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 31 sierpnia 2023 r.