Roczny plan pracy przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (tj. Dz. U. z 2017 poz. 59) art. 70 ust. 1 pkt 1 i, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. poz. 356)
- Statut Przedszkola
Plan pracy został opracowany na podstawie:
- Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącej rok szkolny 2020/2021.
- Wniosków z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2020/2021.
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Obserwacji potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Oczekiwań rodziców.
- Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- Treści zawartych w przyjętej koncepcji pracy przedszkola.
- Treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego.
Przyroda w czterech porach roku
- Cel główny:
- Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania świata przyrody poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie.
- Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą, kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe:
- Stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody.
- Uzmysłowienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych.
- Zdobywanie, poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim kontakcie z poszczególnymi ekosystemami.
- Przestrzeganie norm ekologicznych, poznanie pojęcia „odpady”, źródła i rodzaje odpadów w środowisku lokalnym.
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez szukanie, oglądanie, obserwowanie, badanie, eksperymentowanie.
- Dokonywanie oceny działalności człowieka oraz jego wpływu na stan środowiska.
- Zachęcanie dzieci do uprawy roślin oraz ich pielęgnacji.
-
Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów Zadanie Termin realizacji Odpowiedzialni „Drzewo w czterech porach roku” – projekt edukacyjny. Każda grupa obserwuje wybrane w drodze głosowania w przedszkolnym ogrodzie drzewo i nadaje mu imię. Obserwacja drzewa trwa od października do czerwca. Dzieci opiekują się, dotykają, obejmują, podlewają, zbierają liście, wykonują prace plastyczne, zielniki, porównują wygląd drzewa o każdej porze roku. Każda grupa zakłada album o swoim drzewie, w którym zamieszcza comiesięczne relacje ze wspólnych działań. Projekt kończy się ułożeniem wiersza lub opowiadania o swoim drzewie. Od października 2020 r. do czerwca 2021 r. nauczycielki grup „Podejmowanie działań promujących zachowania ekologiczne.” – założenie kącików przyrody – gromadzenie darów jesieni wrzesień nauczycielki grup – wprowadzenie kodeksu „Małego Ekologa” – prawa i obowiązki październik nauczycielki grup – stworzenie w przedszkolu kącika przeznaczonego do segregacji odpadów – przeprowadzenie z dziećmi pogadanki na ten temat. Wykonanie kolorowych pojemników. listopad nauczycielki grup – uczestniczenie w akcji „Sprzątanie świata” i „Dzień Ziemi”. Porządkowanie przedszkolnego ogrodu.
marzec/kwiecień nauczycielki grup – założenie ogródka warzywnego i sadzenie kwiatów w przedszkolnym ogródku. Prowadzenie działań polegających na obserwowaniu, gromadzeniu oraz utrwalaniu zjawisk i różnorodnych elementów związanych ze środowiskiem. kwiecień nauczycielki grup – spacery w najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. cały rok nauczycielki grup – założenie kalendarza pogody – dokonywanie obserwacji, kodowanie informacji w formie symbolicznego zapisu grudzień nauczycielki grup – „Zielony Dzień” – zorganizowanie w przedszkolu „zielonego dnia”. Zielony ubiór, spożywanie posiłków wykonanych z zielonych produktów, samodzielne przygotowywanie kanapek. kwiecień Kucharki, intendentka, nauczycielki grup – ekologia w wierszu, tańcu i piosence – program artystyczny z udziałem wszystkich grup wiekowych. maj nauczycielki grup – bawimy się piaskiem – zabawy badawcze. Poznanie właściwości piasku suchego i mokrego (wykorzystanie piaskownicy w ogrodzie przedszkolnym) maj nauczycielki grup
2. Promocja zdrowia i bezpieczeństwo
- Cel główny:
- Kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia swojego i innych, w tym kształtowanie właściwych postaw w obliczu zagrożenia zdrowia i życia.
- Wdrażanie i kształtowanie właściwych postaw wobec problemów bezpieczeństwa.
Cele szczegółowe:
- Wzbogacanie wiedzy dziecka o zdrowiu własnym i innych.
- Tworzenie warunków do promowania zdrowego stylu życia, oraz nabywania umiejętności dbania o zdrowie.
- Dbanie o codzienny tryb życia i przestrzeganie zasad dotyczących przyzwyczajeń nawyków higienicznych.
- Kształtowanie właściwych zachowań dzieci w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu.
-
Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów Zadanie Termin realizacji Odpowiedzialni Stworzenie Programu własnego „Bezpieczny przedszkolak” – sztućce, przybory, maszyny
– zabawy
– prąd
– ulica
– woda
– rośliny i zwierzęta
– lekarstwa, środki chemiczne
– nieznajomy
– inne
cały rok nauczycielki grup Przygotowanie zbioru bajek terapeutycznych i tekstów literackich służących edukacji na rzecz bezpieczeństwa. cały rok nauczycielki grup Warsztaty dla dzieci, w których nabędą umiejętności swobodnego posługiwania się alarmowymi numerami telefonów. Stworzenie w grupie wspólnej pracy plastycznej, w której zapisano numer alarmowy 112. wrzesień nauczycielki grup Bezpieczni z Małym Misiem – nawiązanie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa, wspólne czytanie utworów dla dzieci. – Zabawy na temat bezpieczeństwa inspirowane literaturą
Spotkanie z autorką książek dla dzieci Barbarą Ciemską – wspólne wykonanie plakatu zachęcającego do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
październik-luty nauczycielki grup Ziemia „Niebieska planeta” – zwrócenie uwagi dzieci na problem niedostatku wody pitnej na świecie i na konieczność jej oszczędzania marzec nauczycielki grup Prowadzenie zajęć edukacyjnych promujących zdrowe odżywianie, higienę przygotowania i spożywania posiłków. Czytanie dzieciom utworów o tematyce zdrowotnej i zdrowego odżywiania.
cały rok nauczycielki grup Przygotowanie przez dzieci kanapek z dostarczonych przez Panie kucharki produktów, a szczególnie dodatków w postaci: szczypiorku, natki pietruszki, papryki itp. cały rok nauczycielki w grupach Zorganizowanie konkursu dla rodziców i dzieci na wierszyk, rymowankę lub przysłowia o mleku, witaminach, owocach, warzywach marzec Przygotowanie przez dzieci ciekawych potraw z warzyw, przetworów mlecznych i wędlin, surówki, pasty, pieczywa. Degustacja wykonanych surówek, napojów mlecznych i past poprzez rodziców oraz dzieci z całego przedszkola. cały rok nauczycielki w grupach Tworzenie okazjonalnych plakatów o zdrowym żywieniu i piramidy zdrowia. cały rok nauczycielki grup Zorganizowanie Quizu dla dzieci starszych pod hasłem „Czy wiesz, co jesz?” marzec nauczycielki grupy III Zakładanie zielonych ogródków w salach np. szczypior, pietruszka, rzeżucha, fasola, zioła – wykorzystanie warzyw i ziół do kanapek. marzec nauczycielki grup Kształtowanie nawyków dbanie o zdrowie i higienę osobistą. Pogłębienie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej. Spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką. kwiecień nauczycielki grup
Przyjęto uchwałą rady pedagogicznej w dniu 31 sierpnia 2020 r.